Necesitatea şcolarizării etniei rome, ca treaptă obligatorie spre integrarea lor rasială şi culturală în spaţiul European, este resimţită stringent în toate ţările continentului puse în faţa unei realităţi cu o problematică destul de dificilă, ce poate perturba grav dinamica unei lumi a cărei opţiune esenţială este civilizaţia.

Problematica educaţiei copiilor romi constituie una din provocările cu care se confruntă mediile social – economice şi culturale sau civice din România.

Ea face parte din problematica mai largă, cea a copiilor aflaţi în situaţii de excluziune, de marginalizare din diferite motive, necesitând abordări nuanţate în funcţie de mai mulţi parametri specifici: mediul de rezidenţă, apartenenţa la un grup minoritar etnic, apartenenţa la o grupare socială cu un status economic minimal, etc.

Copiii romi constituie una dintre cele mai defavorizate categorii de copii şi au nevoie de mult sprijin pentru a depăşi situaţia în care se află. Sărăcia şi lipsurile familiilor rome, prejudecăţile care persistă în mentalitatea populaţiei, inerţia unor părinţi romi faţa de perspectivele pe care educaţia le oferă copilului, toate acestea contribuie la marginalizarea copiilor romi, la limitarea accesului la şansele egale la care au dreptul toţi copiii. La nivel de ţară, în prezent, doar 20% dintre copiii romi frecventează grădiniţa, pentru a se pregăti pentru şcoală, 20% nu sunt cuprinşi în nici o formă de învaţământ, 30% abandonează şcoala înainte de absolvirea ciclului gimnazial şi aproximativ 50% sunt analfabeţi sau semianalfabeţi. Aceste date statistice justifică necesitatea unor proiecte şi programe educative pentru integrarea şcolară a copiilor romi.

Concluzionând, putem spune că o mare parte a populaţiei de etnie romă, deci şi copiii acestora, suferă de procesul de marginalizare şi de aceea este nevoie de o strategie de intervenţie susţinută, care să se adreseze atât minorităţii marginalizate cât şi majorităţii, pentru formarea unei societăţi interculturale, de indivizi diferiţi dar egali, racordaţi la valorile generale ale umanităţii şi respectând un set comun de norme, dar în acelaşi timp, aflaţi într-un permanent schimb cultural şi spiritual.

Școlarizarea copiilor de etnie romă din comuna Glodeni este asigurată prin frecventarea Școlii Gimnaziale ”Adorjáni Károly”, aflate la circa 1.5 km distanţă faţă zona, în care trăiește comunitatea ”Serbia”. Una din problemele cele mai grave întâmpinate este abandonul școlar al copiilor, de obicei la vârsta 10-12 ani. Asigurând activități integrate pentru grupul de țintă (copii și părinții lor) într-o locație specială, amplasată în comunitate și accesibilă tuturor vom contribui semnificativ la accesul la educația formală și non-formală, reducând abandonul școlar și ajutând incluziunea comunității.